Salam Sejahtera dan Salam 1 Malaysia
Ini adalah ruangan RPH ( Rancangan Pengajaran harian ). Silalah beri respon.
Terima Kasih.
Ini adalah ruangan RPH ( Rancangan Pengajaran harian ). Silalah beri respon.
Terima Kasih.
1.
Mata Pelajaran dan Kelas
|
Bahasa Malaysia
Tahun 1 GEMILANG
|
Tema/Tajuk
|
JATI DIRI ( Hati Riang
Hidup Ceria)
|
Masa
|
7.20 – 8.20 pagi
|
Standard Pembelajaran
|
4.1.1
|
Objektif Pembelajaran
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
i.
Menyebut seni kata lagu dengan jelas melalui nyanyian
didik hibur.
ii.
Menyanyi lagu dengan sebutan yang jelas dan tepat serta
melodi yang betul.
|
Aktiviti
|
1.
Guru membimbing murid menyebut seni kata lagu secara
kelas, kumpulan dan individu yang dipaparkan pada skrin.
2.
Murid menyanyikan lagu berpandukan seni kata yang
dipaparkan dengan iringan alat muzik ( tamborin).
3.
Murid diminta menyebut makna perkataan yang diwarnakan
melalui aplikasi TMK ( mengklik tetikus ).
4.
Guru menerangkan kepentingan kehidupan yang ceria dalam
diri dan keluarga untuk menguatkan jati diri murid.
5.
Murid diminta menulis seni kata lagu di buku tulis
dengan betul dan kemas.
6.
Murid menyanyi lagu dalam kumpulan untuk guru membuat
penilaian ( pentaksiran).
|
EMK
|
Nilai Murni – sayang-menyayangi, hormat-menghormati, bekerjasama,
kesyukuran,
Ilmu – Pendidikan Moral, Dunia Seni Muzik
Kreativiti dan inovasi – berani bertindak untuk membaiki jati diri
TMK – belajar melalui TMK
|
Bahan Bantu Belajar
|
Komputer, tamborin, seni kata lagu dan buku tulis
|
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran
|
Murid menyebut dan menyanyikan seni kata lagu secara
kumpulan dengan betul dan jelas.
|
Refleksi
|
1. 28
orang murid dapat menyanyi secara didik hibur dengan sebutan betul dan melodi
yang jelas manakala 3 orang lagi diberi bimbingan.
|
2. Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Malaysia Tahun 1
ANGSANA 2012.
Sekolah Kebangsaan Pekan Putatan Kota
Kinabalu, Sabah.
Mata
Pelajaran : Bahasa Malaysia.
Kelas : Tahun Satu Angsana (Tahap 1)
Bilangan Murid
: 30 orang
Masa : 12.50-1.50 petang. (60 minit)
Tema : Mari Bertani
Tajuk : Buah-buahan Tempatan
Standard
Pembelajaran : 2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betu mengikut tanda
baca.
Objektif
Pembelajaran : Pada akhir unit ini murid akan dapat :
1. Membaca ayat tunggal dan ayat majmuk
daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul.
Bahan
Bantu
Mengajar : Lembaran kerja dalam petikan, kad ayat
tunggal dan ayat majmuk, buah-buahan (benda maujud) dan kad gambar yang menunjukkan Buah-buahan Tempatan.
EMK : Kreatif dan Inovatif
-Menjana Idea
-Menghubungkait
-Bacaan Intensif
Nilai / sikap
-Rajin
-Kerjasama dan tolong menolong
Refleksi : 1 26 orang murid dapat membaca ayat tunggal /
majmuk dengan lancar,
sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul dan mengikut tanda baca.
2. Manakala 5 orang murid tidak dapat
menguasai pembacaan ayat tunggal /majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul .
Langkah
/
Masa
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set
Induksi
(5 minit)
|
1.Menyanyi
lagu 'Musim buah-buahan'
2.Guru
menunjukkan benda mewujud yang berkaitan dengan pelajaran
|
-Murid
menyanyi.
-Buah-buahan
segar
|
Langkah
1
(5 minit)
|
1.Guru
meminta murid memerhatikan gambar
2.Murid
menjana idea dari pemerhatian gambar
3.Guru memberitahu
tajuk pelajaran 'Buah-buahan Tempatan'.
|
-Pemerhatian
gambar
-Gambar
buah-buahan tempatan
|
Langkah
2
(10
minit)
|
1.Guru
mengarah murid baca bahan bacaan.
(senyap)
2.Guru
membimbing murid baca petikan.
3.Bersoaljawab
tentang bahan bacaan.
1. Apakah aktiviti yang dilakukan di
dalam gambar?
2. Apakah buah-buahan yang ditanam oleh
Datuk Anas?
3. Bagaimanakah perasaan Datuk Anas
melihat tanaman buah-buahannya subur?
|
-Petikan
(bahan bacaan)
-Kemahiran
membaca
Kemahiran
mendengar .
|
Langkah
3
(10
minit)
|
1.Guru
mengarahkan beberapa orang murid (individu) membaca peikan diikuti oleh semua
murid (kelas).
2.Latih
tubi bacaan (petikan) dengan intonasi dan sebutan yang betul .
|
-Kemahiran
membaca
|
Langkah
(15
minit)
|
1.Guru
menunjukkan kad ayat tunggal dan ayat majmuk dan arah murid baca dengan
sebutan betul.
Contoh
ayat :
1. Ini tanaman buah-buahan Datuk Anas
2. Pak Mamat sedang membuat batas.
3. Buah-buahan yang ditanam oleh datuk Anas seperti buah langsat, betik, rambutan, manggis dan durian.
4. Anas membantu datuknya menyiram
buah-buahan.
5. Buah-buahan itu hidup subur.
2.Murid
menggaris ayat majmuk dan ayat tunggal dalam petikan.
|
-Menggaris
ayat tunggal dan ayat majmuk sebagai pengukuhan .
|
Langkah
5
(10
minit)
|
1.Murid
melengkapkan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan memilih jawapan yang betul.
1. Ini_______buah-buahan datuk Anas,
(taman,dusun)
2. Pak Mamat sedang membuat______.
(batas,kolam)
3. Kebun datuk Anas ada buah durian dan
_______. (kangkung,langsat)
4. Anas membantu datuknya menyiram_______
(sayur-sayuran, buah-buahan)
6. Buah-buahan
itu hidup_______. (layu,subur)
2.Mewarna gambar buah-buahan..
3.Kumpulan Pengayaan
Bina ayat dari perkataan
berikut
-batas
-durian
-buah-buahan
4.Kumpulan Sederhana.
Melengkapkan perkataan
-dusun
-batas
-langsat
-rambutan |
Gambar
sayur-sayuran.
-kangkung
-bendi
-bayam
-terung
-kacang
panjang
-Lembaran
kerja
|
Penutup
(5
minit)
|
1.Guru
memberi rumusan secara ringkas tentang pengajaran hari ini. Buah-buahan” dan
menyelitkan nilai-nilai murni.
|
Penerapan
nilai-nilai murni.
-rajin
-tolong-menolong.
-makanan
sihat. (menjaga kesihatan)
|
Assalamualaikum Cikgu...
ReplyDeleteRancangan pengajaran yang lengkap dan mudah difahami. Tema Jati Diri memang sesuai untuk murid-murid Tahun Satu.Kasih sayang dan hormat menghormati memang perlu diterapkan kepada semua murid.
Tahniah Cikgu Ros. Teruskan usaha menjadi guru cemerlang.Amin.....
Terima kasih cikgu Hjh. Siti. Semoga memberi manfat kepada anak didik kita.
DeleteSalam,
ReplyDeleteTahniah Cikgu Ros, satu persediaan pengajaran yang menarik, terutama unsur didik hibur sesuai untuk murid-murid tahun satu.
Salam,
DeleteTerima kasih kerana memberi respon yang membina.
Assalamualaikum...
ReplyDeleteSyabas cikgu Ros, penyediaan RPH yang baik, kemas dan tersusun. Aktiviti menyanyi pastinya menarik dan paling disukai murid Tahun 1..
Salam Ustazah PgSiti,
DeleteTerima kasih atas respon yang diberikan.
Assalamualaikum,
ReplyDeleteTahniah RPH ini boleh dijadikan rujukan rakan guru yang lain.
Assalamualaikum
ReplyDeleteTahniah dan terimakasih.
Assalamualaikum
ReplyDeleteTahniah dan terimakasih.
tq dgn pwekongsian ilmu
ReplyDelete